Prime Diakonia-ohjelmiston avulla hallinnoidaan sujuvasti seurakunnan diakoniatoimen asiakkuuksia ja avustuksia sekä käytettävissä olevaa budjettia. Primen asiakkuuksien hallinta on laaja kokonaisuus, johon saadaan tallennettua ajankohtaiset henkilö- ja perhetiedot, valtuutushistoria asiakasta koskevissa asioissa sekä asiakkaan asiointihistoriasta. Asiointihistoriaan kuuluu diakoniapäiväkirjamerkinnät jokaisesta tapaamisesta, asiakaskohtainen avustushakemus- ja päätöslista sekä asiakaskohtaisen maksatuksen seuranta. Maksatuksiin sisältyvät ostoluvat, maksumääräykset ja -sitoumukset. Ohjelmistoon sisäänrakennetun taloustietolomakkeen avulla voidaan arvioida asiakkaan avustustarvetta helposti, myös kuntakohtaiset toimeentulotukinormit huomioiden. Eri tilassa olevista avustushakemuksista ja -päätöksistä sekä maksatuksista saatavien seurantojen, että raporttien myötä budjettitilien vuosittaisten avustusmäärärahojen ja kappalemääräisten avustusten hallinnointi helpottuu.
Ohjelmisto sisältää mm. seuraavat toiminnot:
- Henkilö- ja perhesuhdetiedot
- Valtuutushistoria
- Taloustietolomake avustustarpeisiin
- Avustushakemukset ja -päätökset
- Vuosittaisten avustusmäärärahojen ja kappalemääräisten avustusten hallinnointi
- Asiakkaan asiointihistoria
- Kirkkohallituksen tilastoraportit kohtaamisista ja avustuspäätöksistä